Blitva, ljekovita i čudotvorna biljka

Blitva je tamnozeleno lisnato povrće iz porodice lobodnjača, potiče s Mediterana, a čest gost je i u našim baštama. Izuzetno cijenjena još od davnih vremena, a prepoznate su i njezine ljekovite moći te se smatra čudotvornom biljkom. Uzgaja se zbog izuzetno hranjivog lišća, dok se njezin korijen smatra manje vrijednim i rjeđe se upotrebljava.
Blitva u svom lišću krije brojne nutritivno vrijedne materije zbog čega se smatra zaista moćnom namirnicom. Gotovo da nema vitamina ili minerala koji nisu u većoj ili manjoj mjeri sadržani u ovom povrću, prisutno je oko 13 različitih antioksidansa, od koji se posebno ističu alfa i beta-karoten, lutein, zeaksantin i kolin.

Ovo je jedna od rijetkih namirnica koja termičkom obradom ne gubi svoje vrijednosti, količina nutrijenata u blitvi se čak i povećava nakon procesa termičke obrade. U jednoj porciji lišća blitve u značajnim količinama su dostupni i vitamini K, A, E i C te minerali magnezij, mangan, kalij i željezo. U nešto manjem postotku prisutni su riboflavin, tiamin, niacin, pantotenska kiselina, vitamin B6, kalcij, fosfor, cink i selen. Blitva je odličan izvor folne kiseline zbog čega se konzumacija ovog povrća posebno preporučuje trudnicama i dojiljama. Bogata je i hlorofilom koji ima višestruke koristi za ljudski organizam.

Blitva je bogat izvor korisnih materija koje hrane vaš organizam i doprinose njegovoj ljepoti i zdravlju.

Štiti od osteoporoze – Vitamin K te minerali kalcij i magnezij brinu o zdravlju i snazi kostiju. Vitamin K1 sprečava prekomjernu aktivaciju osteoklasta, ćelija koje razgrađuju koštano tkivo. Osim toga, vitamin K1 se u crijevima pretvara u vitamin K2, koji potiče aktivaciju osteokalcina, najvažnijeg ne-kolagenskog proteina u koštanom tkivu. Osteokalcin je posebno važan jer usmjerava molekule kalcija prema kostima. Nizak nivo vitamina K je u direktnoj vezi sa pojavom osteoporoze.

Čuva zdravlje očiju – Blitva sadrži velike količine beta-karotena koji je višestruko koristan za zdravlje očiju. Prema tvrdnjama stručnjaka ovaj vitamin doprinosi smanjenju rizika od pojave makularne degeneracije, glaukoma, noćnog sljepila i drugih poremećaja vida. Karotenoidi, lutein i zeaksantin takođe štite oči. Lutein se smatra vrlo dobrim zaštitnikom od štetnog djelovanja UV zraka. Smanjuje rizik od degeneracije oka, štiti osjetljivo tkivo rožnice i sprečava razvoj očne mrene.

Pomaže pri mršanju – Blitva je vrlo dobar saveznik u mršanju i održavanju vitke linije. Ovo povrće ima malo kalorija, a njegova prednost je obilje dijetalnih vlakana. Vlakna usporavaju apsorpciju masti i ugljikohidrata te daju osjećaj sitosti. Istovremeno, blitva je prepuna hranjivih materija i fitonutrijenata koji će se pobrinuti da vaš organizam tokom dijete dobije sve što mu je potrebno za optimalno zdravlje.

Smanjenjuje rizik od pojave dijabetesa – Poznato je da su dijetalna vlakna izuzetno korisna u prevenciji i kontroli dijabetesa tipa 2. Vlakna usporavaju apsorpciju nutritivnih spojeva, što doprinosi održavanju stabilnog nivoa šećera na duže vrijeme. Vlakna takođe pomažu smanjiti glikolizirani hemoglobin kod pacijenta koji su već oboljeli od ove bolesti.

Sprečava Alzheimerovu bolest – Zbog svojih antioksidativnih svojstava, vitamin K može spriječiti odumiranje živčanih stanica, koje je posljedica oksidativnog stresa. Nizak nivo vitamina K povezan je s razvojem Alzheimerove bolesti, što je potvrdila i studija provedena na sveučilištu University of North Carolina. Vjeruje se da uzimanje većih količina vitamina K može djelotvorno prevenirati ovu bolest.

Štiti zdravlje srca i krvnih sudova – Blitva sadrži nutrijente koji povoljno utiču na kardiovaskularno zdravlje. Istraživanja su pokazala da ljudi koji ne unose dovoljne količine kalcija, magnezija i kalija imaju veću vjerovatnoću od pojave visokog krvnog pritiska. Smatra se da ovi minerali potiču otpuštanje natrija iz organizma te tako doprinose širenju arterija i snižavanju povišenog krvnog pritiska. Važno je napomenuti da uzimanje tih minerala u obliku suplemenata ne daje iste zdravstvene efekte kao kada se oni unose putem hrane. Prema studiji objavljenoj 2013. godine u časopisu British Journal of Clinical Pharmacology, blitva višestruko doprinosi zdravlju krvnih sudova – smanjuje krvni pritisak, potiče cirkulaciju, sprječava agregaciju trombocita i disfunkciju endotela.

Prilikom kupovine ovog povrća obratite pažnju na njezin izgled i kvalitet. Lišće blitve ne smije biti uvehlo i treba imati izraženu tamnozelenu boju. Stabljika mora biti tvrđa i ne smije na krajevima biti smeđa jer je to znak truljenja. Blitvu možete čuvati u frižideru tri do četiri dana. Umotajte je u plastičnu vrećicu te je ostavite u frižider. Imate li blitvu u svojoj bašti, ne dozvolite da propadne. Zamrznite je bez straha da će biti manje ukusna. Blitva je jedno od povrća koja procesom zamrzavanja gotovo u potpunosti zadržava svoj okus. Zamrznite je tako da listove najprije blanširate u vreloj vodi (oko 2 minute), a zatim ih ohladite i spremite u zamrzivač u cijelosti ili pak sitno narezane, zavisno o tome kako ćete ih pripremati.