Zašto je jojo efekat dijete nezdrav?

Šta je jojo efekat?

Jojo efekat je proces koji se dešava kod osoba čiji je način ishrane takav da tjelesna težina raste i smanjuje se u ciklusima (weight cycling). Većina onih koji drže kratke a intenzivne dijete će u toku godinu daha vratiti 30-65 % od izgubljene težine. Štaviše, Jedna trećina njih će na kraju imati više kilograma nego prije dijete. Prema nekim istraživanjima jojo efekat dovodi do povećanja udjela masnog tkiva u tijelu. Ovaj efekat se može ublažiti redovnom vježbom i unosom dovoljno kvalitetnih proteina u hrani.

Zdravstvene posljedice jojo efekta

Masna jetra nastaje kada tijelo odlaže višak masti u jetrene ćelije. Ovo stanje je povezano sa promjenama u metablizmu šećera u jetri i povećava rizik za nastanak dijabetesa tip 2. Gojaznost je faktor rizika za nastanak masne jetre, i to posebno u fazi povećanja težine. Svaka faza povećanja težine, nakon restriktivne faze jojo dijete, povećava rizik od nastanka masne jetre, a najgori ishod masne jetre može biti ciroza. Prema istraživanju koje je obuhvatilo 9050 odraslih osoba, što su veće varijacije tjelesne težine, veći je rizik nastanka oboljenja scrčanih krvnih sudova. Porast težine u toku jojo dijete može dovesti do povećanja krvnog pritiska, poništiti pozitivan efekat postignut prethodnim smanjenjem težine. Jako je frustrirajuće vidjeti kako Vaš trud odlazi niz vodu, tj. kako se mukom izgubljeni kilogrami vraćaju. Istraživanja su pokazala da su osobe sklone jojo dijetama često nezadovoljne svojim tijelom, svojim postignućima imaju osjećaj da ne mogu da kontrolišu svoj život, ali nisu skloni depresiji ili negativizmu. Jojo dijeta može biti više rizičnanza zdravlje nego stabilna gojaznost. Većina popularnih dijeta je, u stvari, skup pravila koja morate poštovati da bi postigli svoj cilj – smanjenje tjelesne težine. Pravila morate poštovati dok ne postignete cilj, akada ga postignete, jedva čekate da se oslobodite krutih pravila i vratite se starim navikama, koje su i dovele do problema. Zato treba prestati razmišljati kratkoročno, o raznim dijetama, i početi razmišljati na duže staze, tj. o promjeni loših navika.